Wico ter Maat heeft op 14 augustus met succes zijn afstudeerwerk voor de opleiding Master Onderwijskunde (MEd) verdedigd. Het werk is uitgevoerd binnen de opleiding Helpende, Zorg en Welzijn van het Graafschap College. De titel van het Verantwoordingsrapport luidt: ‘Mbo-docent let op. De student wil zijn eigen leerroute bepalen!’
Het afstudeerwerk kent verschillende invalshoeken. Het omvat een onderzoek naar de behoeften aan gepersonaliseerd leren, het starten van de PraktijkLeerGemeenschap (PLG) voor het ondersteunen van de invoering van het gepersonaliseerd leren, het ontwerpen van een ontwikkeltraject voor studieloopbaanbegeleiders op het gebied van gepersonaliseerd leren, het realiseren van een ontwikkeling van competenties van docenten/begeleiders op dit gebied, het onderzoeken van het feitelijke begeleidend en coachend handelen in studieloopbaan- en ‘waar-sta-ik’-gesprekken, en het feitelijke leren van de studenten naar aanleiding van de verandering.
Er zijn oplossingsalternatieven geïdentificeerd en gewogen, en daaruit is het werken met digitaal coaching-materiaal gekozen, waarmee in het vervolg van het afstudeerwerk verder is gegaan. De reacties op zowel de aanzet tot de PLG als het werken met het digitale coaching-materiaal zijn positief, zowel van de docenten als van de studenten.
Gefeliciteerd Wico, en veel succes verder! Dank Martijn van Schaik voor de begeleiding.