Joyce Drent – nieuwe Master Onderwijskunde

Op 5 september heeft Joyce Drent met succes haar afstudeerwerk voor de opleiding Master Onderwijskunde verdedigd. Het doel van de afstudeeropdracht was de kloof te dichten tussen opleiding en beroepspraktijk door nauwere samenwerking tussen de opleiding en de praktijk.

De afstudeeropdracht is uitgevoerd binnen de opleiding Helpende zorg en welzijn (Hzw) niveau 2, van de locatie Kluiverboom van het Alfa College. De opleiding Hzw richt zich op het opleiden van studenten tot helpende die vraaggerichte ondersteuning bieden in de zorg. Het was duidelijk geworden dat stagiaires niet voldoende waren voorbereid op de praktijk. Dit werd toegeschreven aan de kloof tussen de opleiding en de beroepspraktijk. Er is op creatieve wijze gebruik gemaakt van de Cultuur-Historische Activiteitentheorie om de oorzaken van de kloof te benoemen en een oplossing te vinden die de samenwerking tussen opleiding en praktijk intensiveert, waarbij de tussen beide worden overschreden. Als vraagstuk is geformuleerd: ‘Op welke wijze kan ondersteuning worden geboden aan het team Hzw en de praktijkbegeleiders om tools voor een tussenpraktijk te ontwikkelen, gericht op het vergroten van de verbinding tussen de opleiding en de beroepspraktijk?’ Er is vervolgens een tussenpraktijk ontwikkeld die bestaat uit een vijf change lab bijeenkomsten over kennismaken en inzicht krijgen in fricties, perspectiefontwikkeling, collectieve creatie van betekenis, het ontwikkelen van een gedeelde visie voor een tussenpraktijk en het vaststellen van tools voor de tussenpraktijk. Voor al deze bijeenkomsten zijn passende werkvormen ontwikkeld. Er zijn positieve ervaringen opgedaan met deze werkwijze.

Alsnog gefeliciteerd Joyce, en heel veel succes met je verdere loopbaan. Dank Dr. Martijn van Schaik voor de begeleiding van deze afstudeeropdracht.