Het onderwijsconcept My Talent in de opleiding mbo-niveau 1 en 2

Op 30 september heeft Yvonne Termaat-Rozenstraten met succes haar afstudeerwerk voor de opleiding Master Onderwijskunde (MEd) verdedigd. Het thema van de afstudeeropdracht betreft het onderwijsconcept My Talent.

De opdracht is uitgevoerd binnen het mbo Nova College, en is gericht op het schoolteam van de My Talent-opleiding in Haarlem, dat onderwijs verzorgt voor niveau 1- en 2-studenten.

Uit de lesobservaties, enquête en gesprekken met de stakeholders bleek dat docenten voornamelijk frontale lesmethoden gebruikten en lage verwachtingen hadden van de studenten. Het team werkte vrij weinig samen in het ontwikkelen van het onderwijs en er werd weinig gedeeld. Er bleek behoefte te zijn aan eenvoudig te kiezen werkvormen en meer cohesie in het onderwijsprogramma om de betrokkenheid en motivatie van zowel docenten als studenten te vergroten. De wens was studenten meer uitdagende en activerende lessen aan te bieden, waarbij feedback, samenwerking en voortdurende professionele groei centraal staan, en docenten gestimuleerd worden om nieuwe lesmethoden en activerende werkvormen met elkaar te delen, te verkennen en toe te passen.

De volgende vraagstelling is geformuleerd: ‘In welke mate leidt professionele ontwikkeling van docenten binnen het team My Talent van de Nassaulaan tot meer samenwerking tussen de docenten, hun expertise-uitwisseling en betrokkenheid (bij de onderwijsontwikkeling), en meer betrokkenheid en motivatie van de studenten?’

Er is gekozen voor Lesson Study en Docent Ontwikkel Teams als mogelijke oplossing. Kenmerken van beide methodieken zijn geïntegreerd tot één oplossingsalternatief, Het Les Ontwikkel Team. Door dit team zijn de volgende stappen gezet: 1. Samenstellen team; 2. Facilitering door opdrachtgever; 3. Ontwikkeling van lessenserie van minimaal 5 lessen; 4. Selectie van proefklassen; 5. Bijeenkomsten voor het ontwerpen van het lesplan, ontwikkelen van lessen, bespreken van data en aanpassen van lessen; 6.verzorgen van lessen met observatie door coach en feedback van studenten; 7. Eindpresentatie aan de opdrachtgever. De coach begeleidt het ontwikkelproces en analyseert data en bereidt bijeenkomsten voor.

Drie docenten en een coach namen deel aan de pilot. De proefklassen bestonden uit niveau 1-studenten met diverse achtergronden. De klassen varieerden in groepsdynamiek en aanwezigheid. De pilot richtte zich op praktijkgerichte, contextrijke lessen en activerende werkvormen. Het team ontwikkelde vijf lessen voor Nederlands, met vakoverstijgende componenten tussen Nederlands en Burgerschap.

Er zijn positieve resultaten bereikt ten aanzien van 1. de samenwerking tijdens de pilotmiddagen, 2. het gevoel van gehoord, gezien en aangemoedigd worden, en 3. het opdoen van nieuwe ideeën. Er waren meer mogelijkheden om blijvend gebruik te maken van collega-ervaringen en nieuwe werkvormen. Tijdgebrek en wisselende groepssamenstellingen waren belangrijke uitdagingen. De studenten waren overwegend positief over de lessen. Ze waardeerden vooral lessen met praktische en relevante onderwerpen, zoals songteksten en betogen, die hun motivatie en begrip bevorderden.

De professionele ontwikkeling heeft geleid tot meer samenwerking, expertise-uitwisseling, en betrokkenheid bij onderwijsontwikkeling, evenals verhoogde betrokkenheid en motivatie van studenten.

Geconstateerd is dat het belang is om 1. studenten blijvend te vragen om feedback, en 2. om lessen met elkaar te blijven ontwikkelen die studenten hoger zullen waarderen.

De coach werd gewaardeerd voor zijn begeleiding. Deze inzichten bieden waardevolle aanknopingspunten voor verdere verbetering van de onderwijskwaliteit en het voortzetten van het werk met Les Ontwikkel Teams.

Gefeliciteerd Yvonne, en veel dank Dr. Martijn van Schaik voor de beoordeling van dit afstudeerwerk.