Kwaliteitsborging met afsprakenkaarten in het basisonderwijs
Op 18 december heeft Aaron Sukkel op succesvolle wijze zijn afstudeerwerk verdedigd voor de Master Onderwijskunde (MEd). Het thema van het afstudeerwerk was Kwaliteitsborging in het basisonderwijs. De kwaliteit van de basisschool waar het werk is uitgevoerd was door de Inspectie beoordeeld als goed, alleen een aandachtspunt was dat de onderwijskwaliteit systematisch zou moeten worden geborgd. Uit een gesprek met de directie, enquêtes en interviews is gebleken dat de borgingskaarten die in dit kader waren ontwikkeld nauwelijks werden gebruikt. Medewerkers die minder dan twee jaren aan de school waren verbonden waren redelijk op de hoogte van de kaarten, maar hadden een lage waardering voor de inhoud, het gebruik en de vormgeving van de kaarten, en konden ze moeilijk vinden op SharePoint. Medewerkers die meer dan twee jaren bij de school werkten, gaven aan dat ze beperkte kennis hadden van de kaarten, dat het gebruik ervan heel beperkt was en dat ze de vormgeving niet aantrekkelijk vonden. Het vraagstuk was op welke wijze de kwaliteitsborging binnen de school efficiënter en effectiever gemaakt zou kunnen worden. Vanuit literatuur over kwaliteitsborging en inductie van startende leerkrachten en op basis van interviews en enquêtes zijn diverse beroepsproducten gemaakt: een afsprakenkaart, een training, intervisie en een handleiding voor de kwaliteitsborger. De afsprakenkaart omvatte alle aspecten van het onderwijs en betreft afspraken over de onderwijsinhoud, zorg en ondersteuning, de gesprekkencyclus, verlof, verzuim, en ziekmelding, organisatorische zaken, zaken met betrekking tot het team en verwijzingen naar documenten die een belangrijke rol spelen binnen de school. Er is een veldexperiment uitgevoerd met een experimentele- en controle-groep. De experimentele groep kreeg een combinatie van training, monitoring en intervisie, en de controle-groep kreeg die niet. De controle-groep had wel toegang tot de oude kwaliteitskaarten. De resultaatbepaling bestond uit observaties, het bijhouden en analyseren van logboeken en interviews. Uit de resultaten blijkt dat er met name voordelen van deze aanpak zijn voor nieuwe leerkrachten. De afsprakenkaart heeft geleid tot efficiënter tijdgebruik en een verbeterde voorbereiding op lessen en een beter klassenmanagent. De intervisie werd als zeer waardevol ervaren. Zonder werkplekleren en feedback bleek de implementatie minder succesvol. Gefeliciteerd Aaron, en dank Monique Snijder voor de beoordeling van het werk.