Groen onderwijs wordt geconfronteerd met bezuiniging van 55 miljoen op Groene+ middelen. De Groene+ is voor interessante innovatieprojecten. Vakblad Groen Onderwijs (www.groenonderwijs.nl) gaat hierop in. Belangrijke vragen voor dit jaar lijken mij. Waaruit blijkt overtuigend dat de Groene+ middelen effect hebben gehad op onderwijsinnovatie, goed gekwalificeerde uitstroom van het groene onderwijs, en doorwerken in het agri-foodsysteem en de groene ruimte.
Richard Hondebrink stelt in Groen Onderwijs dat regionale initiatieven van groter belang worden voor innovatieprojecten in het onderwijs. Naar mijn mening verschilt dat sterk naar onderwijssoort. HBO: Ja; MBO: Minder. VMBO en WO: nee. Dus regionale initiatieven kunnen niet de enige oplossing zijn voor het groene onderwijs. Let wel: het agri-food systeem MOET blijvend worden ondersteund in verband met het zeker stellen van de productie van voldoende en veilige voeding voor ons land en de wereld. Nederland heeft hier mondiaal een grote naam in. Laten we die niet met een simpele bezuiniging op innovatie te grabbel gooien. Het agrokennissysteem afbouwen is zo gebeurd, maar het verwerven van kerncompetenties op dit gebied duurt tientallen jaren.